Την Πέμπτη 19 Μαΐου 2022 καταφέραμε να υλοποιήσουμε την 5η συνεδρία του προγράμματος The Tipping Point in Education μέσω του μαθήματος Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Αυτή τη φορά εικοσιοκτώ αγόρια και κορίτσια της Γ΄ τάξης του σχολείου μας, τα οποία ενδιαφέρονται για τις στρατιωτικές σχολές, υποδέχτηκαν διαδικτυακά τον κ. Ηλία Λάππα.

Ο μέντορας αποφοίτησε από τη σχολή Ικάρων ως μηχανικός αεροσκαφών. Ήταν η πρώτη του επιλογή.Υπηρέτησε στην πολεμική μας αεροπορία για δεκατέσσερα χρόνια. Απέκτησε δύο μεταπτυχιακούς τίτλους, στην αεροδυναμική και τη διοίκηση επιχειρήσεων. Από το 2014 μέχρι και σήμερα είναι ανώτερος λέκτορας στο πανεπιστήμιο της Νότιας Ουαλίας.

Αρχικά ο κ.Λάππας θέλησε να εξηγήσει στα παιδιά

πως οι στρατιωτικές σχολές διαφέρουν αρκετά από τις υπόλοιπες των ανώτατων και ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Δε νοείται σε στρατιωτικό χώρο να μην υπάρχει απόλυτη πειθαρχία όχι μόνο σε ό,τι αφορά τις στρατιωτικές, αλλά και τις εκπαιδευτικές υποχρεώσεις. Αυτό σημαίνει πως οι σπουδαστές εάν δεν περάσουν έστω και ένα μάθημα, χάνουν ένα ολόκληρο έτος. Σε περίπτωση μάλιστα που αυτό συμβεί δεύτερη φορά, αποβάλλονται δια παντός από τη σχολή.tip4

 

Στη συνέχεια παρουσίασε τα πλεονεκτήματα κάθε στρατιωτικής σχολής, όπως είναι η παροχή στέγης και σίτισης καθώς και μηνιαίο χρηματικό ποσό για προσωπικά έξοδα κατά τη διάρκεια των σπουδών. Η άμεση επαγγελματική αποκατάσταση με την ολοκλήρωση των σπουδών. Η δυνατότητα εξέλιξης και ανέλιξης μέσω των βαθμών ή και περαιτέρω σπουδών. Υπάρχουν όμως και δυσκολίες που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν οι σπουδαστές, όπως για παράδειγμα η προσαρμογή στο πολύ αυστηρό πρόγραμμα εκπαίδευσης και στην στρατιωτική καθημερινότητα. Αργότερα προκύπτουν και οι υποχρεωτικές μεταθέσεις, γεγονός που συνεπάγεται συχνές μετακινήσεις και μετακομίσεις και κατά πάσα πιθανότητα να επιφέρει δυσκολίες στον οικογενειακό προγραμματισμό. Πρόσθεσε δε πως για κάποιον που πλήττει εύκολα, μία μετάθεση θα έδινε τη δυνατότητα ανανέωσης μέσω γνωριμιών με νέους ανθρώπους σε νέους τόπους εργασίας και διαμονής.tip3

Ο κ.Λάππας τόνισε ιδιαίτερα τη σημασία της γυναικείας παρουσίας στα σώματα στρατού. Ενώ στο παρελθόν υπήρχε μία ποσόστωση 10% για την εισαγωγή των κοριτσιών σε στρατιωτικές σχολές, σήμερα γίνεται επί ίσοις όροις.Κατά τη γνώμη του οι γυναίκες μπορούν να ανταπεξέλθουν εξίσου καλά με τους άνδρες στις απαιτήσεις του στρατού και να συνδυάζουν την στρατιωτική καρίερα με τις οικογενειακές υποχρεώσεις. Το σημαντικότερο όλων είναι πως η εκπροσώπηση του γυναικείου φύλου συντελεί στο να μην υπάρχουν ανισορροπίες. Ο συγκερασμός προτάσων /απόψεων μεταξύ γυναικών και ανδρών οδηγεί στη σωστή κατεύθυνση λήψης αποφάσεων. Π.χ. στην αντίληψη του ρίσκου: ενώ οι άνδρες είναι αυτοί που θεωρούνται περισσότερο ριψοκίνδυνοι και ρισκάρουν, οι γυναίκες είναι αυτές που λειτουργούν περισσότερο με τη λογική. Συνεπώς μία κοινώς αποδεκτή απόφαση, θα μπορούσε να έχει ως έναν βαθμό κάποιο ρίσκο που θα μετριάζονταν από ενδεχόμενη λογική στρατηγική.

Για τα παιδιά ήταν πολύ σημαντικό να γνωρίζουν επίσης κατά πόσο το ύψος των αποδοχών ενός στρατιωτικού ικανοποιεί και καλύπτει τις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής.Ο μέντορας διευκρίνισε πως τα χρήματα που λαμβάνει μηνιαίως ένας αξιωματικός είναι συνάρτηση του βασικού μισθού, του βαθμού, των υπερωριών, των ασκήσεων,των έκτακτων θεμάτων καθώς και κάποιων επιδομάτων,όπως ειναι π.χ. το πτητικό επίδομα των πιλότων.Στο τέλος οι μαθητές και οι μαθήτριες ζήτησαν από τον κ.Λάππα να κάνει επί της ουσίας έναν απολογισμό της προσωπικής του πορείας. Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά πως αν υπηρετούσε ακόμα στην ελληνική πολεμική αεροπορία θα είχε το βαθμό του αντισμήναρχου και πως ανήκει στους τέσσερις που παραιτήθηκαν για τον ιδιωτικό τομέα ή για μια διαφορετική σταδιοδρομία/καριέρα, από ένα σύνολο τριάντα ατόμων της ίδιας σειράς. Καταλυτικό ρόλο στην απόφαση του έπαιξε η οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα μας και δεν άφησε ανεπηρέαστη ούτε την πολεμική αεροπορία. Οι πόροι μειώθηκαν, έγιναν περικοπές, προέκυψαν περιορισμοί. Επικρατούσε μία μιζέρια που δεν του άρεσε. Ήθελε να εργάζεται σ΄εναν χώρο που να προσφέρει δυνατότητες. Δεν δίστασε να παραιτηθεί και να κάνει μία καινούργια αρχή στο εξωτερικό.

Τα μηνύματα ήταν πολλά.

Κρατήσαμε το πόσο σημαντικό είναι για κάθε άτομο να εξελίσσεται συνεχώς μέσω της γνώσης. Η γνώση δημιοργεί προοπτικές και ευκαιρίες. Ευκαιρίες που μπορεί το άτομο να εκμεταλλευτεί ώστε να οδηγηθεί σε καινούργια διαφορετικά επαγγελματικά μονοπάτια.Γιατί ενίοτε το επάγγελμα μπορεί και να σε ταξιδεύει..... Κυριολεκτικά και μεταφορικά...

Ευχαριστούμε πολύ κ.Λάππα!

Οι συντονιστές του προγράμματος

Δ.Μαρτίκας Ε. Μουζά Σ. Σταύρου